Odkładanie problemu (czyli prokrastynacja) czy jakiegoś zadania do wykonania na później jest przyjemne dla nas gdyż możemy skupić się na chwili obecnej oraz na czynnościach dostarczających większą przyjemność niż czynność której unikamy. Niestety problem ten dotyka także ludzi chorych czy chcących wejść na zdrową drogę życia. Czy zdrowy tryb życia musi kojarzyć się z wyrzeczeniami oraz nieprzyjemnościami? Z doświadczenia śmiało mogę powiedzieć że tak nie jest. Zazwyczaj to ludzie są zbyt leniwi by znaleźć „lepszą” drogę po której idą. Odkładanie czegoś na później pozwala na chwilę zapomnieć o czymś, czym mamy się zająć. Ile przez to tracimy, a ile możemy zyskać?

Jak wynika z badań zwlekanie dotyczy zazwyczaj ludzi „głodnych” emocji lub/i o negatywnych ramach myślenia. Odchudzanie faktycznie zaczyna się w głowie, a potem na talerzu. Poniżej kilka wskazówek jak możemy podejść do zdrowej diety tak, by nie odkładać rozpoczęcia zdrowego odżywiania na później.

  1. Uwierz w siebie, że jesteś zdolny do tego by utrzymać się stawianym sobie celom. Ludzie zbyt dużo tracą przez to, że poddają się za wcześnie. Zwróć uwagę na przyjemność z podążania drogą jaką chcesz rozpocząć. Z pewnością zdrowy tryb życia wiąże się z niektórymi wyrzeczeniami. Jednak skupianie się jedynie na kosztach jest błędem. Dlatego na początku swojej drogi próbuj skorzystać z najbardziej przyjemnych części jaka ona może Tobie dać. Jeśli jest to dieta i boisz się, że będziesz musiał(a) zrezygnować z słodyczy, znajdź przepisy na zdrowe desery i zrób je sam. Dzięki temu zauważysz przyjemności jakie będą Cię czekać oraz zdobędziesz większą pewność siebie,
  2. Znajdź swój własny sposób na zwalczanie stresu. Negatywne myśli, stres i zmęczenie psychiczne stanowią przeszkodę w zwalczaniu złych nawyków żywieniowych,
  3. Zwlekanie bierze górę nad nami z powodu wcześniejszego odczucia przyjemności z wykonywania danej czynności w porównaniu z innymi celami długofalowymi. Najlepszym przykładem jest odkładanie nauki na egzamin na później, a zamiast tego wyjście na zabawę. Jeśli chcesz poprawić sposób odżywiania by przykładowo wyleczyć się z trądziku (co trwa ~30 dni) wizja długiego oczekiwania będzie Cie odpychać od podjęcia właściwego działania. Skup się na mniejszych celach prowadzących do głównego. Jeśli dopiero zacząłeś spożywać przykładowo kwasy tłuszczowe omega 3, które są bardzo zdrowe – zajrzyj w artykuł opisujący ich prozdrowotne działanie. Niech to będzie Twoją nagrodą. Nagrodą jaką dajesz swojemu ciału z miłości do niego,
  4. Niech Twoje złe nawyki konkurują ze zdrowymi. Np.: zjedzone przez Ciebie jedzenie, które chcesz odstawić niech będzie rekompensowane taką samą ilością zdrowego jedzenia (np. warzyw, owoców),
  5. Pomyśl o nagrodzie jaka Cię czeka na końcu. O tym jak długo już myślisz nad zmianą swoich nawyków żywieniowych i w jakim miejscu byś był, gdybyś podjął się tej zmiany wcześniej? Gdybyśmy się cofnęli o rok do tyłu, byłbyś w tej samej sytuacji? Czy lepszej?
  6. Zwróć uwagę na swój tok myślenia bo to ono kreuje Twój charakter. Powtarzane myśli rozwijają w nas nawykowe myślenie lub zachowania z których nie zawsze jesteśmy zadowolenia a niejednokrotnie ciężko nam się ich pozbyć. Złe nawyki mogą rozwijać się bez udziału naszej świadomości. Aby je zmienić, przygotuj się na to, że będziesz musiała włożyć w to nieco energii i uwagi,
  7. Daj z siebie wszystko. Wejście na nową ścieżkę może budzić lęk związany z konfrontacją z nową sytuacją i możliwością niepowodzenia. Do nowej drogi możesz się przyzwyczaić tak samo jak przyzwyczaiłaś się do dotychczasowej. Uznaj tę zmianę jako misję wkładając w nią tyle energii byś mógł sobie śmiało powiedzieć, że dałeś z siebie wszystko.
  8. Pamiętaj: Zawsze łatwiej jest się poddać.** Dlatego przestań jeść, a zacznij się odżywiać!

**Nie należy myśleć o rozpoczęciu stosowania zdrowej diety jako o walce z naszym ciałem. Ciało jest naszym domem z którym stale się komunikujemy. Tak więc nie chodzi o walkę lecz o umiejętność słuchania. Warto dodać, że wprowadzenie zdrowych produktów spożywczych czy całkowita zmiana diety może wiązać się z nieprzyjemnościami fizycznymi (np. senność w ciągu dnia po rezygnacji z cukru). Niektóre z tych odczuć należy odbierać jako proces przejścia organizmu z starej drogi na nową.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *