Żywność jaką spożywamy wpływa na nasze zdrowie przez to, co się w niej znajduje. Składniki z niej organizm przetwarza i wykorzystuje w konkretnych celach. Faktem jest jednak to, że nie tylko nasze ciało przetwarza te substancje, ale także mikrobiota jelitowa, tzn. wszystkie mikroorganizmy żyjące w naszym jelicie. Z cząstek dostarczanych wraz z żywnością powstają produkty i to jakie one będą zależy od składu mikrobioty. W taki sposób ten sam produkt spożywczy będzie miał różny efekt na organizm u rożnych ludzi, bo każdy ma własną, indywidualną mikrobiotę.

Z tego punktu widzenia nie sam produkt daje efekt fizjologiczny ale też to, co z niego powstaje zanim zostanie on wchłonięty przez ścianę jelita do wnętrza organizmu. Bakterie jelitowe mają rozwinięte szlaki metaboliczne jakich my nie mamy dlatego śmiało można je nazwać dodatkowym organem człowieka którego kondycja wpływa na naszą, tak samo jak nasze zdrowie w tym san psychiczny wpływa na stan świata mikroorganizmów w jelicie.

Mikrobiota jelitowa to żywe organizmy, które starają się przeżyć w swoim środowisku dlatego też aktywność genów i białek wytwarzanych przez nie jest zależna od wielu czynników wpływających na ich kondycję w tym głównie sposobu naszego żywienia. Drastyczna zmiana diety to silny cios w mikrobiotę oraz cały układ pokarmowy dlatego zmiany powinny być wprowadzane stopniowo (np. w czasie 2 tygodni od pełnego wprowadzenia nowej, przykładowo makrobiotycznej diety). Zbyt drastyczne wprowadzenie diety jest jedną z przyczyn odczuwania dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego nawet, jeśli wprowadzone zmiany w diecie są lepsze od starych nawyków. Do odżywiania należy podchodzić z głową.

Bakterie jelitowe mają taką moc metaboliczną że żaden organ w naszym ciele nie ma większej zdolności do metabolizwania ksenobiotyków jak one (substancji obcych dla organizmu, toksyn). Są to związki metabolizowane przez wątrobę i jak wynika, mikrobiota bierze dużą część pracy na siebie. W ten sposób pełnią one funkcje nie mniej ważną niż wątroba w detoksyfikacji tych związków. Prócz wspomagania naszego zdrowia, mogą one działać też szkodliwie z powodu tego, że przez przeprowadzane przez siebie reakcje mogą bioaktywować związki i zwiększać ich toksyczność bądź czyniąc je toksynami.

Mikrobiota poza tym wpływa na samą pracę wątroby – organu spełniającym szereg funkcji w naszym organizmie w tym detoksyfikacji toksyn oraz ich eliminacji. Jednym z etapów detoksyfikacji toksyn jest sprzęganie, a więc dołączanie do nich pewnych cząsteczek aby zwiększyć ich rozpuszczalność w wodzie co ułatwia ich usuwanie z organizmu. Proces ten może być przeprowadzany także przez bakterie w jelitach po ‘spotkaniu’ z toksynami z żywności. To co trafia do wątroby, zależy więc także od tego jak zostanie to przerobione przez mikrobiotę, a to jest zależne od tego czy mamy dysbiozę (zaburzony skład mikrobioty) oraz żywności jaką spożywamy.

Bakterie mogą działać również w drugą stronę, mianowicie przeprowadzać dekoniugację co jest procesem odwrotnym od sprzęganie. Sprzężone i wypuszczone wraz z żółcią do światła przewodu pokarmowego toksyny przez woreczek żółciowych mogą zostać rozłożone przez bakterie czyniąc te toksyny ponownie zdolnymi do wchłonięcia się przez ścianę przewodu pokarmowego do organizmu. W ten sposób ta sama substancja może być wchłaniania więcej niż jeden raz i przerabiana kilka razy w tych samych miejscach. Dlatego warto zadbać o jakość diety, aby ekspozycję na toksyny zminimalizować oraz usprawnić detoksykację i oczyszczanie. Wzbogacenie diety w włókno pokarmowe (błonnik) pomoże w eliminacji toksyn wydalanych do przewodu pokarmowego oraz tych dostarczonych wraz z żywnością.

Badania nad mikrobiotą jelitową to obecnie “rewolucja mikrobioty” dlatego, że liczba badań (a przez to wiedzy) nad nią drastycznie wzrasta. Jest to bardzo dobra wiadomość, bo od bakterii zależy nasze zdrowie a dzięki wkładanej pracy w poznanie świata mikroorganizmów możemy zdobywaną wiedzę przekładać na działania praktyczne. Wiele właściwości prozdrowotnych spożywanej przez nas żywności wynika właśnie dzięki temu, że przechodzi ona przez bakterie.

Aby poprawić stan mikrobiotę do jelitowej dodaj do niej warzywa, owoce oraz produkty fermentowane. W przypadku ostatnich dodawaj łyżkę – dwie produktów fermentowanych np. kiszonej kapusty, ogórków kiszonych do każdego posiłku. Dobrym nawykiem jest picie soku z kiszonej kapusty po przebudzeniu.

Przemyślenia po przeczytaniu pracy Possemiers S, Bolca S, Verstraete W, Heyerick A. The intestinal microbiome: A separate organ inside the body with the metabolic potential to influence the bioactivity of botanicals. Fitoterapia 82 (2011) 53-66 (PubMed).

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *