Homocysteina i serceHomocysteina i homocystynuria

Homocysteina jest powstającym w organizmie człowieka aminokwasem aktywnie uczestniczącym w jego metabolizmie. Naturalnie powstaje we wnętrzu komórek i wydzielany jest do przestrzeni pozakomórkowej, w tym do osocza krwi gdy ilość wytwarzanej homocysteiny przewyższą ilość homocysteiny metabolizowanej (rozkładanej).

Stan taki prowadzi do nadmiernego wzrostu tego aminokwasu we krwi co określa się hiperhomocysteinemią stwierdzaną gdy jego ilość przekracza 15,0 umol/l w przypadku badania wykonanego metodą HPLC lub 12,0 umol/l w przypadku wykorzystania badania metodą immunoenzymatyczną [Baszczuk i Kopczyński 2014].

Mutacja genu MTHFR

Szczególnie zagrożone są osoby obciążone genetycznie mutacją genu odpowiedzialnego za metabolizm homocysteiny. Cierpiący na homocystynurię żyją bardzo krótko i rzadko przekraczają 30 lat życia z powodu niezwykle destrukcyjnego wpływu tego aminokwasu na stan zdrowia naczyń krwionośnych. Na szczęście liczba takich ludzi jest niewielka. Znacznie częściej spotyka się mutacje genu dla reduktazy 5,10-metylenotetrahydrofolianej w skrócie MTHFR. Prowadzi to do pośredniej hiperhomocysteinemii wynikającej z niedoboru enzymu będącego jednym z kluczowych etapów jej metabolizmu. Enzym MTHFR bierze udział w bardzo wielu procesach fizjologicznych organizmu i mutacja w tym genie powiązana jest z występowaniem wielu chorób. W przypadku problemów zdrowotnych warto sprawdzić czy aktywność genu kodującego MTHFR jest prawidłowa.

Dieta a homocysteina

Mieszkańcy krajów Zachodnich jedną z ważniejszych interwencji jaką powinni wziąć pod uwagę by obniżyć poziom homocysteiny we krwi jest zmniejszenie spożycia metioniny w diecie znajdującej się przede wszystkim w mięsie. To właśnie na szlaku przemian metioniny i cysteiny powstaje w organizmie homocysteina i jak wynika z badań, zmniejszenie spożycia metioniny w diecie prowadzi do obniżenia się jej poziomu we krwi. Ponadto zastąpienie mięsa podrobami zwierzęcymi bądź większą ilością mięsa ścięgnistego zwiększa spożycie glicyny. Glicyna jest substratem wykorzystywanym do syntezy glutationu, najważniejszego związku przeciwutleniającego w naszym organizmie, którego rolą jest m.in. zmniejszanie destrukcyjnego wpływu homocysteiny na ściany naczyń krwionośnych.

Innymi aspektami diety jest zwrócenie uwagi na prawidłowe spożycie witaminy B6, B12, betainy oraz folianów w diecie i ewentualna redukcja bądź najlepiej całkowita eliminacja spożycia alkoholu.

Koszty związane z badaniami i profilaktyką zdrowotną

Proste badanie krwi kosztuje kilkadziesiąt złotych, jeśli połączymy to z wizytą u uczonego dietetyka koszt wyniesie zaledwie kilkaset złotych w zależności od liczby zleconych badań. Dla wielu z nas przy średnich zarobkach i wydatkach są to duże kwoty i niestety większość rezygnuje z profilaktyki akceptując swój stan zdrowotny i uznając go za „normalny”. Bardziej rozwiniętą mamy „profilaktykę” chorób nowotworowych, bo słowo „rak” jest jednym z najbardziej negatywnie odbieranych w większości krajów świata. Z tym, że rak ma bardzo wiele wspólnego z procesami zapalnymi. Czy nie wydaje ci się rozsądniejsze sprawdzanie natężenia stanów zapalnych organizmu, zamiast sprawdzać czy choroby z nich wynikające się rozwinęły?

Wiele osób bez dłuższego zastanowienia odłoży myśl o badaniach profilaktycznych z powodu trudnej sytuacji finansowej. Prawdopodobnie zawsze będziesz w tym stanie finansowym w którym się znajdujesz. Kwestią są priorytety. Na ogół nie zauważamy drobnych rzeczy i nie przywiązujemy uwagi do niej. Niepotrzebnych rzeczy na które wydajesz pieniądze może być mnóstwo. Pozbieraj je w całość, zobacz jaka z tego wychodzi kwota miesięczna, odpowiedz sobie na pytanie, czy te drobnostki są Tobie potrzebne? Te pieniądze możesz przeznaczyć na dbanie o siebie, a pewnie jeszcze zostanie na coś innego.

Inwestycja w profilaktykę zdrowia jest jak oszczędzanie na przyszłość. Większość woli odkładać wydatki, nawet jeśli z czasem są one większe i  w taki sposób, zamiast dbać o zdrowie przez profilaktykę wolą zapłacić większy pieniądz za lekarstwa o działaniu niewolnym od skutków niepożądanych. Zapytaj się kogoś chorego z swojej rodziny, ile pieniędzy wydał na lekarstwa i wizyty u lekarzy w swoim życiu, a ile na profilaktykę chorób oraz zdrowy styl życia. Przekalkuluj, czy nie warto odwrócić proporcji.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *