Liczba dzieci z nadwagą i otyłością w Polsce stale wzrasta

Liczba osób dorosłych z nadwagą i otyłością w Polsce stale wzrasta.

Spożycie cukru w Polsce stale wzrasta. Spożycie owoców – nie ulega większym zmianom.

Czy jest jakąś różnica między cukrem z owoców a cukrem stołowym?

Jak wyglądałoby zdrowie Polaków, gdyby jedli więcej owoców zamiast cukru…?

Różne odcienia cukru…

Codziennie miliony polaków wchodzi do sklepu i robi codzienne zakupy. Większość z produktów umieszczonych w koszyku zawiera pod różnymi postaciami cukier biały. Do produkcji żywności najczęściej używa się syropu glukozowo-fruktozowego, pod angielską nazwą high-fructose corn surup (HFCS). Możesz popatrzeć po produktach jakie masz u siebie w kuchni i sprawdzić, które zawierają dodatek cukru bądź wspomnianego syropu.

Mieszanka w nim występująca to dwa proste cukry, które w połączeniu dają cukier biały. Syrop HFCS jest tańszy i tak samo szkodliwy dla zdrowia jak zwykły cukier. Najlepiej jest zrezygnować z obu. Wybierać produkty niezawierające cukru oraz jego substytutów i wprowadzić coś nowego jako element wprowadzania zdrowego nawyku żywieniowego. Dobrym substytutem diety w tym wypadku jest naturalny miód pszczeli.

Wielu nie zastanawia się nad tym, co je. Większość woli nie myśleć i usprawiedliwia swoją bierność przekonaniem, że “wszędzie jest chemia”. Na pewno wszędzie tam, gdzie taka osoba patrzy bo półki sklepowe, to niezliczone produkty zawierające mieszankę wszystkiego, by produkt wyglądał, pachniał i smakował. Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno biały cukier jak i ten pod każdą postacią w produktach spożywczych nie powinien znajdować miejsca w zdrowym sposobie żywienia.

Cukier z owoców

Dodatkowy problem z jakim musi się zmierzyć potencjalna osoba postanawiająca poprawić swoje nawyki żywieniowe to krążący mit, że cukier z owoców też jest szkodliwy. Fakt, że cukrem tym jest fruktoza, a więc ta sama co nawet w większości może stanowić część syropu glukozowo-fruktozowego. To co się dzieje w organizmie po spożyciu owocu a syropu HFCS czy cukru stołowego to całkiem co innego. Owoce nawadniają nas i dostarczają wielu składników aktywnych już w niewielkich ilościach. Są źródłem włókna pokarmowego, a więc takich elementów roślin, których nie jesteśmy wstanie strawić. Potocznie nazywa się błonnikiem i właśnie o niego też tutaj chodzi. Fruktoza z owoców inaczej się wchłania i inaczej jest metabolizowana niż cukry z przetworzonych produktów spożywczych. Nie powinniśmy się obawiać owoców w diecie. Są one niskokaloryczne, a cukrów w przeliczeniu na porcję jaką zjadasz mają nie wiele. Jeśli masz cukrzycę, jakiekolwiek inne problemy w których kontroluje się markery krwi zależne od spożycia węglowodanów w diecie – wybieraj owoce włókniste, z mniejszą ilością cukrów.

Wniosek 

Cukier stołowy i syrop glukozowo-fruktozowy, a także wszelkie substytuty cukru w przetworzonych produktach spożywczych powinny pójść w odstawkę by poprawić swoje zdrowie.