Paweł Wątor

Medycyna Funkcjonalna

Jest Już Rano! Nowy Dzień, Nowe Możliwości. Wstawaj I Działaj. Możesz Z Tego Zyskać Znacznie Więcej, Niż Tobie Się Wydaje.

Prawie każdy lubi lato a już znacznie mniej osób zimę. Jedni dlatego, że jest zimno, inni dlatego że dzień jest krótki. Jeśli zwrócisz uwagę na swoje zachowanie i jak się czujesz w różnych porach roku zauważysz że wraz z skracaniem się czasu trwania dnia wcześniej kładziesz się spać, wcześniej wracasz do domu czy po prostu wcześniej jesteś skłonny lub skłonna do zrezygnowania z aktywności wymagających pracy umysłowej lub fizycznej. To normalne. Organizm przestaje otrzymywać najsilniejszego bodźca środowiskowego jakim jest światło. Jak możesz je wykorzystać by funkcjonowało dla ciebie?

Nazywam się Paweł Wątor.

Witam cię na mojej stronie.

Orzech brazylijski dla serca

Spośród produktów spożywczych które wzbudzają nieco kontrowersji, a jednocześnie podziw są orzechy. U ludzi niezwiązanych z żywieniem mogą być odbierane za niekorzystne ze względu na wysoką wartość kaloryczną spowodowaną niską zawartością wody, a przez to większą zawartością składników odżywczych w tym tłuszczu. Poza wysoką gęstością kaloryczną w 100 gramach orzechów w porównaniu do innych produktów znajdziemy w nich również wysoką gęstość zawartości mikroskładników żywieniowych. To czyni orzechy jednym ze zdrowszych produktów po jakie możesz sięgnąć w sklepie zastanawiając się nad zdrową, pożywną i smaczną przekąską. Nie dawno opublikowano ciekawe badanie wpływu spożycia jednorazowego orzechów brazylijskich na parametry funkcji układu krwionośnego.

Cukier, glukoza, insulina i cukrzyca typu II

Szybki styl życia towarzyszy nierozsądnym decyzjom jakie codziennie podejmujemy aby zmniejszyć wielkość codziennego stresu i ułatwić sobie życie. Dotkliwą konsekwencją tego jest nasze zdrowie. Faktycznie duża korzyść finansowa z zakupu żywności przetworzonej i łatwej do przygotowania lub gotowej od razu do spożycia przekonuje znaczną część populacji do jej wyboru. Jedną z głównych potrzeb ludzkości jest potrzeba bezpieczeństwa, u nas, materialnego a taka żywność jest tańsza. Inną kwestią jest szukanie wymówek – najczęściej braku czasu jako sposobu wytłumaczenia swoich niezdrowych postępowań jak zakup gorszej jakościowo żywności gotowej do spożycia aniżeli wybór produktów lepszych jakościowo, które należy przygotować do spożycia samemu i kosztują nieco chęci, czasu i wysiłku. Lubimy wymówki, mieć wolny czas, zganiać że go nie mamy, lubimy pieniądze i wszystko co nam ułatwia w zdobyciu tego. Żywność tania i gotowa do spożycia daje satysfakcji i zwalcza głód. Gorzej, jeśli słodkim i niezdrowym jedzeniem próbujemy radzić sobie ze stresem czy nieprzyjemnymi emocjami. Wtedy jeszcze pogłębiamy swój problem oddalając się od niego. Niestety nie wspiera naszego zdrowia. Produktem spożywczym którego rezygnacja pomogłaby nam na poziomie populacji jest cukier, syrop glukozowo-fruktozowy wykorzystywany jako substytut cukru oraz inne substytuty służące do podniesienia zawartości cukru w produkcie a przez to zwiększenie jego smakowitości.

Powstanie piramity żywieniowej

W 1968 roku została powołana komisja kierowana przez senatora McGoverna w celu likwidacji problemu niedożywienia w Stanach Zjednoczonych. Efekty pracy komisji były tak dobre, że samo jej istnienie stało pod znakiem zapytania. Ze względu na stale rosnącą ilość zgonów spowodowanych chorobami serca, miażdżycą, komisja zauważyła szansę na przedłużenie swojego bytu walcząc ze stale rosnącą liczbą umieralności z przyczyn patologii układu krwionośnego. Również tutaj wykazała się dużymi umiejętnościami. Chodzi oczywiście o umiejętności manipulacyjne, polityczne. Poruszone mechanizmy przez McGoverna odpowiednio mocno poruszyły Amerykanów nastawiając ich przeciwko spożyciu tłuszczy w diecie. Na przeciw politykom zgromadziła się grupa naukowców wskazujących na brak dowodów na istnienie związku pomiędzy spożyciem tłuszczy w diecie a zgonami spowodowanymi zawałami serca. Jak się jednak okazało, komisja poradziła sobie także z tym problemem.

Światło elektryczne zaburza naturalny rytm dobowy człowieka, które jest sterowane światłem słonecznym.

Nasze ciała posiadają dużą zdolność do regeneracji i regulacji funkcji fizjologicznych w zakresie fizjologicznym. Oparte są one o drogi wymiany informacji tworzonym i przekazywanym dzięki właściwościom chemicznym i fizycznym molekuł i czynników w tym uczestniczących. Aktywacja szlaku biochemicznego prowadzi do adekwatnych mu zmian fizjologicznych w organizmie na podstawie jednego bądź większej ilości czynników aktywujących dany szlak. Czynnikiem regulującym rytm dobowy a więc i bodźcem dla organizmu jest światło słoneczne i elektryczne. Te ostatnie niestety może wpływać negatywnie, gdy poddajemy się jego działaniu w godzinach wieczornych bądź nocnych.

Oś mózg-jelita oraz relacja stres-mikrobiota-emocje-mikrobiota.

Każdy z nas nawet jak zrzuci z siebie wszystkie ubrania nie będzie nagim. Pokrywa nas powłoka tworzona przez miliony bakterii żyjących na naszej skórze. Znajdują się nie tylko tam, bo też w oczach, uszach, płucach czy jelitach. W ostatnich jest ich najwięcej a przemiany metaboliczne jakie przeprowadzają bakterie jelitowe porównywane są nawet do możliwości jakie posiada nasza wątroba. Mikroby jelitowe wpływają na przemiany fizjologiczne w organizmie aczkolwiek efekt ich aktywności wychodzi poza sferę fizyczną człowieka i dotyka sfery psychicznej – naszego nastroju.

Smalec Jako Źródło Tłuszczy W Diecie

Według raportu sporządzone przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) liczba ludzi z nadwagą (BMI >25 kg/m2) w 2002 roku wynosiła 1000 milionów. Z tej liczby, aż 300 milionów ludzi kwalifikuje się do otyłości (BMI >30 kg/m2). Wzrost otyłości obserwowany jest od wielu lat na całym świecie i w 2008 roku liczba ta wg. informacji znajdujących się na stronie WHO kolejno wyniosła 2.3 miliarda i 700 milionów. Jak to się dzieje, że wszelkie zalecenia dietetyczne organizacji światowych i państwowych dotyczących „prawidłowego” żywienia nie wykazują poprawy stanu odżywienia ludzi na całym świecie? Te pytanie nurtuje wielu naukowców, dość mocno odpowiadających na nie. Poruszanym problemem tematu będzie natomiast znaczenie smalcu, jako składnika zdrowej diety, produktu odrzucanego często przez wielu konsumentów, jak również nie polecanego przez lekarzy bądź naukowców klasyfikujących go jako źródło tłuszczy nasyconych przyczyniających się do rozwoju chorób układu krwionośnego.

Sfingomielina, Tromboksany, Oksysterole I Choroby Serca

Skoro tak wiele wiemy o miażdżycy dlaczego nie możemy sobie z nią poradzić? W artykule na podstawie pracy Kummerow’a opisuje jak zniszczone cząsteczki cholesterolu prowadzą do zniszczeń ścian naczyń krwionośnych i wzrostu blaszki miażdżycowej. Mechanizm ten leży u podłoża układu odpornościowego mianowicie zdolności do utrzymania równowagi oksydacyjnej organizmu.